همه چیز درباره دوره ها و انواع آزمون آیلتس

  • تاریخ
  • دسته
    IELTS

آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS) مخفف سرواژه های The International English Language Testing System به معنای سیستم بین‌المللی سنجش زبان انگلیسی است که برای سنجش چهار مهارت اصلی زبان شامل: خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، گوش کردن (Listening) و صحبت کردن (Speaking) طراحی شده و به صورت کاملا اصولی، استادارد و هدفمند به سنجش و ارزیابی این مهارت‌ها می‌پردازد. مدرک آیلتس به عنوان یک مدرک معتبر برای اکثر کشورها، دانشگاه‌ها و کمپانی های خارجی، مورد تایید است. در طراحی آزمون آیلتس در هر دوره جهت گزینش سؤالات مربوط به هر بخش، تیمی شامل یک کارشناس روان‌شناسی، یک کارشناس جامعه‌شناسی، چندین کارشناس زبان‌شناسی، چند متخصص Testing و گروهی از افراد با گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت جهت  قسمت Listening فعالیت دارند.

تاریخچه آزمون آیلتس

آزمون آیلتس برای نخستین بار در سال 1980 طراحی و برگزار شد. این آزمون که در ابتدا (ELTS) نامگذاری شده بود، با ساختاری مبتکرانه، کاربرد زبان انگلیسی در دنیای واقعی را نشان میداد و همین ویژگی باعث ایجاد تفاوت آشکار آن با دیگر آزمون ها شد. در سال 1989 موسسه IDP استرالیا به تیم برگزار کننده این آزمون پیوست و بدین گونه آیلتس به یک آزمون بین المللی تبدیل شد و با اضافه شدن کلمه International، این آزمون IELTS نام گرفت. آزمون آیلتس با سنجش چهار مهارت اصلی، مورد استقبال زبان آموزان سراسر جهان قرار گرفت و تعداد شرکت کنندگان آن هر ساله با رشد 15 درصدی همراه بود، به صورتی که در سال 1995 در 210 مرکز آزمون در سراسر دنیا تعداد 43,000 نفر در این آزمون شرکت کردند.

چرا آیلتس؟

امروزه  در سراسر دنیا و در بیش از ۱۰.۰۰۰ محیط علمی و تجاری از جمله دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و سازمان و نهادهای غیر دولتی، مدرک آیلتس به عنوان یک مدرک معتبرسنجش دانش زبانی قابل قبول بوده و آن را در اکثر موارد به استثنا رشته‌های خاص و محدود، جایگزین مدرک تافل کرده‌اند. یکی از مهمترین دلایل استقبال از این آزمون و پذیرش جهانی آن در مقایسه با آزمون های دیگر مانند تافل، نحوه طراحی و چیدمان دقیق سؤالات آزمون و سنجش اصولی آن است. در آزمون آیلتس نه تنها دانش زبانی و میزان سواد انگلیسی افراد سنجیده می شود، بلکه با طراحی علمی و روشی کاملاً کارشناسانه سطح آگاهی‌های دیگر فرد نیز ارزیابی میگردد؛ توانایی های مانند سطح IQ، دقت و سرعت عمل متقاضی. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آزمون های آیلتس میتوان به نوع طراحی سوالات آزمون آیلتس به صورت ترکیبی از سوالات نوشتاری و گزینشی، نحوه محاسبه نمره برای مهارت های Reading و Listening و نحوه نمره دهی این آزمون اشاره کرد. نحوه نمره دهی در این آزمون به صورتی است که تعداد پاسخ های شانسی را تا حدود زیادی کاهش میدهد، چراکه هر سوال به صورت یک امتیاز مجزا محسوب نشده و برای هر نمره یک بازه در نظر گرفته میشود.

انواع آزمون آیلتس

این آزمون به مرور زمان و طی چهار مرحله مورد بررسی و ویرایش قرار گرفت و اکنون در قالب سه مدل زیر برگزار می شود:

  • • آیلتس لایف اسکیلز: مخصوص متقاضیان دریافت ویزای Family Member برای کشور انگلستان است.
  • • آیلتس آکادمیک: برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر دارند.
  • • آیلتش جنرال: برای متقاضیانی که میخواهند به یکی از کشورهای انگلیسی زبان (کانادا، استرالیا، بریتانیا، نیوزلند) مهاجرت کرده و یا در مقاطع پایین تر از کارشناسی تحصیل کنند.

ویژگی دوره های آمادگی آزمون آیلتس زبان مهر

کلاس های تخصصی آمادگی آیلتس زبان مهر، تحت نظارت مداوم دپارتمان آموزش و با سیستم آموزشی یادگیری محور به شرح زیر برگزار میگردد:

  1. 1. دوره های سفارشی: دوره های یک یا دو نفره مطابق با برنامه ریزی شخصی و زمان بندی زبان آموز
  2. 2. دوره های گروهی: کلاس های فشرده پایان هفته (پنجشنبه و جمعه) و در طول هفته (سه روز در هفته) طبق بازه زمانی درخواستی زبان آموز

نکات مهم در مورد انواع آزمون آیلتس

با توجه به اینکه هر موسسه خارجی شرایط پذیرش متفاوتی نسبت به دیگر مراکز دارد، مشاوران مجرب زبان مهر درمورد انتخاب نوع آزمون متناسب با هدف شما آماده ارایه خدمات لازم می باشند.

  • • در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک، هر چهار مهارت Listening، Speaking، Reading و Writing مورد سنجش قرار میگیرد. تنها در صورت داشتن ناتوانی جسمی ممکن است برخی افراد از یکی از مهارت ها معاف شوند.
  • • مهارت های Speaking و Listening در آزمون های آکادمیک و جنرال مشترک و مهارت های Reading و Writing متفاوت است.
  • • برای گرفتن ویزای انگلستان باید در مراکزی که مورد تایید دولت انگلستان است آزمون آیلتس داده و مدرک آیلتس مورد تایید این کشور (UKVI) را دریافت کنید. در واقع UKVI یکی از انواع آیلتس نیست و فقط به مرکز برگزارکننده آزمون ارتباط دارد.