رفع مشکلات نوشتاری کودکان در زبان انگلیسی

  • تاریخ
  • دسته
    انگلیسی (کوچکسال)

وجود مشکلات نوشتاری در زبان انگلیسی یا همان دیکته زبان انگلیسی در بین کودکان کاملا طبیعی است. دلایل زیادی ممکن است باعث بروز اشکالات املایی در کودکان شود. تفاوت های شکل نوشتاری و گفتاری کلمات انگلیسی، اشتباه شنیدن برخی صداها، ضعف در گفتن املا، عدم توجه و خوب گوش کردن دانش آموز و ... را میتوان برخی عوامل موثر در به وجود آمدن این ایرادات دانست. نکته حائز اهمیت این است که والدین برای برطرف کردن این مشکل باید کاملا صبر و حوصله داشته باشند تا مشکلات نوشتاری کودک در طول آموزش و با ارائه راهکارهای مناسب مرتفع شود. ما در زبان مهر همواره میکوشیم تا با همراهی والدین گرامی بتوانیم این مشکلات را هر چه سریعتر برطرف کنیم. 

 

 

برخی از راهکار های مهم و کاربردی برای تقویت دیکته و مشکلات نوشتاری کودکان عبارتند از:

1) فرصت دادن به کودک: اگر فرزند شما در نوشتن دیکته مشکل دارد او را تنبیه و سرزنش نکنید، بلکه با آرامش به او زمان بیشتری بدهید تا اشتباهات خود را اصلاح کند.

2) توقع زیاد از کودک نداشته باشید: اگر فرزند شما تازه با طریقه نوشتن کلمات آشنا شده است، از او توقع نداشته باشید همیشه کلمات را درست بنویسد. کودکان در یادگیری با یکدیگر متفاوت هستند، پس آنها را با هم مقایسه نکنید و بر اساس تواناییش از او انتظار منطقی و متعادل داشته باشید.

3) تکرار و تمرین را بیشتر کنید: برای موفقیت فرزند خود تمرین های مکرر داشته و صبر و تحمل خود را افزایش دهید. تمرین های مستمر تاثیر بسزایی در یادگیری زبان آموز دارد.

4) هر شب با صدای رسا به کودک دیکته بگویید: از کودک بخواهید با استفاده از کتاب، دیکته خود را تصحیح کند تا بهتر متوجه غلط هایش شود. سپس به او فرصت دهید غلط املایی خود را دوباره بنویسد. برای ترغیب فرزندتان به نوشتن املا میتوانید از ورقه های رنگارنگ یا ابزارهای نوشتاری مختلف استفاده کنید.

5) متنی را به او بدهید تا کلمات غلط را پیدا کند: یک صفحه از متن کتاب درسی آنها را انتخاب کرده و آن را با تعدادی غلط املایی تایپ کنید. سپس از فرزند خود بخواهید تا غلط های املایی متن را پیدا کند. با این روش مهارت املانویسی وی افزایش می یابد.

6) متنی را کمرنگ بنویسید تا او پررنگ کند: یکی از روش های بسیار موثر برای تقویت املا، استفاده از نوشتار کمرنگ است. کلماتی را که فرزندتان در املای آن اشکال دارد به صورت کم رنگ بر روی کاغذ بنویسید و از او بخواهید روی این خطوط را پررنگ کند.

7) به او بگویید دور برخی کلمات را خط بکشد: صفحه ای از متن کتاب داستان، کتاب درسی و یا روزنامه را مقابل فرزندتان بگذارید و از او بخواهید کلمات یا حروف مورد نظر شما را پیدا کرده و دور آنها را خط بکشد.

8) با بازی و کمک حس لامسه املا را به کودک بیاموزید: یادگیری همراه با بازی و فعالیت برای کودک آسانتر است. مثلا از کودک بخواهید با آب، کلمه مورد نظر را در حیاط خانه بنویسد یا با پریدن روی حروف کلمه را تکمیل کند.

9) در انتخاب متن املا دقت کنید: متن املا باید حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود. کلمات نباید خارج از کتاب درسی باشد و حتما کلماتی انتخاب شود که تمامی حروف آن قبلا به کودک آموزش داده شده است. سعی کنید در املای بعدی از کلماتی که در جلسات قبلی برای کودک مشکل بوده استفاده شود.